מותו של התינוק שנולד בלידת בית בגוש עציון בליווי דולה בלבד - שעליו דיווחנו לראשונה ב-ynet - חשף את הקלות הבלתי נסבלת שבה יכולה להתרחש בישראל לידה באמצעות אנשי מקצוע שאינם מוסכים לכך. משרד הבריאות יבדוק את האירוע החריג, ובעיקר את התנאים בהם התרחשה הלידה בהתנחלות בת עין. התינוק הובהל לבית החולים שערי צדק בירושלים, שם נלחמו הרופאים על חייו - עד שמת כעבור כמה שעות. מצבה של האם השתפר והתייצב.
יש להבהיר כי אין איסור על לידת בית. משרד הבריאות גיבש בשנת 2012 נוהל מסודר שמתיר את התנאים ללידת בית ומפרט אותם. בנוהל הגדרה מדויקת לגבי מי שיכולה ליילד. "אין איסור על יולדת ללדת בביתה ללא סיוע של איש מקצוע, אולם חל איסור על מי שאינה מיילדת או רופא לקבל לידה כ'עיסוק'", צוין בנוהל.
1 צפייה בגלריה
אמבולנס בבית חולים שערי צדק
אמבולנס בבית חולים שערי צדק
אמבולנס בבית חולים שערי צדק. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
הנהלים מקיפים ואמורים למנוע טרגדיה כפי שהתרחשה בירושלים ביום חמישי, אבל בשטח המצב שונה בתכלית ולכן חשוב לחדד את ההבדל בין מיילדות לדולות, שהן תומכות לידה. בעוד מיילדות ובהן גם מיילדות בית הן בעלות רישיון מוכר על-ידי משרד הבריאות, והן בראש ובראשונה אחיות מוסמכות בהכשרתן, הפיקוח על לימודי הדולה לוקה ברגולציה רופפת. ההכשרה והלימודים נשלטים באופן כמעט בלעדי על-ידי גופים פרטיים, עם מעט מאוד פיקוח, אם בכלל, של גופים כמו המועצה להשכלה גבוהה או משרד הבריאות.
לעומת זאת, כל המיילדות בישראל הן קודם כל אחיות שעברו הכשרה של שש שנים. מיילדות בית נדרשות גם לשלוש שנות ניסיון של עבודה בחדר לידה. תהליך ההכשרה מתמקד לא רק במצבי חירום, כמו זה שהיה בשעת הלידה ביום חמישי, אלא גם באביזרים, בציוד שחובה שיהיה בכל לידת בית וכמובן בנגישות לאמבולנסים - שלא הייתה.
משרד הבריאות מעולם לא נקט צעד משמעתי נגד דולה, זה בכלל לא בסמכותו. בנוסף, משום שלדולות אין רישיון מוכר - למשרד הבריאות אין כל אחריות על הרישוי שלהן. "יש דולות נפלאות", אומר גורם המעורה בפרטים, "אבל המדינה לא בנתה תהליך מסודר בעיסוק הפרוץ הזה, וזו התוצאה".

ארגון הדולות הוקיע את הדולה שנכחה בלידה

עם פרסום המקרה, בארגון המיילדות מיהרו לחדד את ההבדל בינן ובין מיילדות הבית. יפעת רובננקו, יושבת ראש ארגון המיילדות, אמרה ש"הטרגדיה הזו היא תוצר של הפקרות מערכתית שלא ברור כיצד הגורמים הרגולטוריים נותנים לה יד. בתי ספר לדולות צצים כפטריות לאחר הגשם, חלקם נעשים באמצעות זום, כאשר אין צורך בהסמכה או ברישיון".
מנגד טענו בארגון הדולות שהדולה שנכחה בלידתה של האישה פעלה בניגוד לנהלים. לדברי קרן לי בן-בסט, יו"ר המניפה, ארגון הדולות בלידה ולאחר לידה, "זהו מקצוע מכובד ומקצועי שאינו מחליף מיילדת בשום מצב. יש ארגון דולות שדואג לסטנדרט גבוה ללימודים ולצידו כל חברות הארגון חתומות על קוד אתי חמור. אנחנו מבינות שמדובר בדולה שאינה מתנהלת על פי האתיקה המקצועית ואינה חברת ארגון. היא מגדירה עצמה בכובע שאינו קשור לדולות, ואנחנו מוקיעות התנהלות זו. לידות בית הן נהדרות אך ראוי וחובה שתהיה בהן אשת מקצוע מוסמכת ואחראית".
פורסם לראשונה: 00:00, 31.03.24